Åhhhhhhh!

Usch vad jag känner mig som en dålig mamma just nu!

Idag tänkte jag "försöka" med att Novalie skulle somna själv i vårat sovrum fast i sin säng.
Hon sover ju i sin säng nu för tiden så jag tänkte att man skulle börja med nästa steg.
Att hon somnar själv!

Jag prövade ett X antal gånger att lämna rummet efter att ha sagt god natt
men hon följde efter och bara grät och ropade MAAAMMAAAAAAAAA!
Det var riktigt jobigt för mig för jag visste inte hur jag skulle hantera det.
Till en början så tog jag tag i hennes hand och så gick vi tillsammans in i rummet igen.
Jag sa ingenting utan bäddade bara ner henne.
Men hon följde med upp flera gånger.
Tillslut så fick jag sitta med henne tills hon somnade.
Vilket betyder att hon fick sin vilja igenom....

Hur gör man om man vill att barn ska lära sig somna själva?
TIPS NÅGON?!?!?!??!

Kommentarer
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke

Oj jag har ingen aning om hur man gör allt har fallit sig så självklart här hemma. Freija har ju sovit själv i över 1 år nu snart.



Men har du testat nattlampa? Läsa en bok? barnmusik? Nåt av det kanske funkar. Håller tummarna.

2010-03-24 @ 20:04:36
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: johanna

håller me föregående "skrivare" testa me en nattlampa en saga på cd/band va ni nu har o säg till henne att du e precis utanför om de skulle vara ngt... måste verkligen göra ont i mamma hjärtat men du måste vara bestämd.. de e de nog många som sagt de men de kan man inte säga för ofta.. hon måste ju lära sig... de lär bli tårar o skrik men ge inte upp vännen! puss puss

2010-03-24 @ 21:01:11
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke

Testa att stå utanför dörren en liten stund då eller sätt en stol utanför dörren så säger du "mamma sitter här" och sen om hon ropar så hör hon ju att du sitter precis utanför det kanske kan vara en trygghet.

2010-03-24 @ 21:05:37
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Sanna Mamma Till Skrutt

Vill samma här hemma också, MEN jag skulle inte klara av att höra mitt barn somna gråtandes. vilket hon gör när vi försöker (iof bara hänt 2 ggr) hon skriker högt o länge tills jag inte står ut o går in o tar upp henne o gör som vi alltid gör. jag sitter med henne tills hon somnat med andra ord.



2010-03-24 @ 21:42:40
URL: http://susannahlundberg.blogg.se/
Postat av: gammelmamma

När Lilla O var liten så hade jag jätte problem.Men jag såg nåt program,SOS familj tror jag det var.Det tipset jag fick där,gick ut på att man skapade rutiner med sagor och mys,men när sagan är slut så sitter du kvar vid hennes säng,utan att prata med henne,inte svara,när hon säger nåt,bara vara tyst.Dom första två tre dagarna sitter du nära,sen flyttar de dig till en annan del av rmmet,och till slut så sätter du dig utanför rummet...för mig tog det tre dar sen somna han själv...lycka till!

2010-03-24 @ 22:55:55
Postat av: Jonna - Adrians Mamma..

Jag brukar sätta på en saga och ha nattlampa till Adrian och sen så säger jag God Natt och går, men det tog ett tag..

Fortsätt så som du gör, tror det tog mig runt 1-2 timmar i en hel vecka innan det funkade..



Skrek han så lät jag antingen honom vara eller så gick jag in och bäddade ner honom igen..



SES SEN =) Puss puss



2010-03-25 @ 07:29:51
Postat av: carro

Du e duktig du :) Du gör heeelt rätt, fortsätt så som du gjorde.. och säg " nu ska novalie sova, mamma tittar på tvn, jag e här, ses imorgon" Eller "nu ska novalie sova, och vaknar du sen så får du ju komma till mammas säng". Ge henne flaskan, och så går du ut. D kan vara så att hon tycler d är jobbigt med tystnaden, ställ dig och diska elr nåt så hon vet att du är där. Och är det omöjligt och hon vägrar somna, du känner ju själv när d blir olidligt, ja men sätt dig där inne med henne då.. det är en process, och det krävs sjukt med tålamod men det handlar inte om att någon vinner! Men jag vet att du klarar det.. börja med någon kvällsrutin, typ läsa en bok innan hon lägger sig, och släck ner i lägenheten så hon blir trött precis innan läggning. Puss påre

2010-03-25 @ 07:57:40
URL: http://vivetuamvitam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0