Rasist???

Jag måste bara berätta vad som stört mig ett par dagar nu...

I onsdags så var jag i Fisksätra för att gå till öppna förskolan.
innan det så gick vi en sväng förbi ICA och skulle handla lunch.
Väl i kassan så sitter det en utländsk tjej.
När jag ska betala så kommer det en annan utländsk tjej och ställer sig bakom mig
och börjar prata på sitt språk till tjejen som sitter i kassan.
Kassörskan svarar tillbaka på sitt språk och så är det igång.
Allting känns bara så fel,
man pratar inte en massa gojja med folket längre bak i kön,
utan man lägger ner sin tid till den som står först och ska betala.
Och man ska absolut INTE prata ett helt främmande språk heller...
Vad vet jag om att dom inte snackar om mig liksom?!
Men nu märkte kassörskan att JAG inte tyckte det var OK.
Så hon började prata svenska istället med sin landskvinna.
Men jag tycker ändå inte att det är OK att prata med någon annan
längre bak i kön.
Utan man ger som sagt sin tid till den som betalar...
Det är ohyffsat att göra så OCH det spelar ingen roll vilket land man kommer ifrån
det är bara INTE ok att göra så...


Sen måste jag också ta upp en sak om burka...
Jag tycker det är helt OK att ha slöja på sig.
Men INTE dom som täcker allt och man bara ser ögonen på kvinnorna.
För det första så ser det jätte läskigt ut
och för det andra så har man ingen aning om VEM man pratar med!!!
Jag är ABSOLUT inte rasist någonstans men jag tycker
inte att man ska få bära en sån slags burka
där man bara ser ögonen...

Vi var som sagt på öppna förskolan i Fisksätra
och där kom det in en kvinna med sitt barn,
varav kvinnan bar denna burka så man bara såg hennes ögon.
Det första jag tänkte på var: Hur ska Novalie reagera?
Jag tittade på Novalie som i sin tur stod och rå blängde på denna kvinna.
Men hon vart inte rädd utan mer att hon bara ville glo lite extra.
och det förstår jag...
Inte ens jag är van vid detta och glor extra mycket när
jag ser en kvinna med en sådan slags burka.
Jag VET att det är deras religion och att dom inte får visa sig.
Men vi bor i sverige.


Men nu började iaf Novalie leka med
"burka kvinnans" dotter och dom hade jätte kul.
Och jag satt och pratade en massa med denna kvinna
och hon var HUR trevlig som helst.
Men den ända jag kände under den stunden som
vi satt och pratade var att jag tyckte SYND om henne.
Det känns liksom som att hon är fångad och jag ville bara befria henne.
Helt sjuka tankar man har hehe...
Men det var som sagt så jag kände och inget jag kan göra något åt.
Den här kvinnan är säkert jätte lycklig och mår jätte bra,
men jag kan inte släppa det här med
burka över hela kroppen så bara ögonen syns?!


Sen kommer en sjuk tanke till!!!
Hur identifierar dom sig?
Hur gör dom när dom ska göra ett pass eller ID?!
Vem vet vem det är som döljer sig under denna burka?!
Inte jag iaf...
Någon som har ett svar på detta?!?!?!?

Kom gärna med era åsikter,
intressant och veta vad andra tycker om detta!

Och varför jag valde RASIST som rubrik är för att varje gång
man tycker till om en utländsk människa så är man rasist,
det är också sjukt tycker jag...
Men det är väl bara att sätta igång och dömma!!!


Kommentarer
Postat av: Marina

Jag bryr mig inte om någon vill ha burka. Det är helt upp till dem. Visst tittar jag lite extra men det tycker jag att de får räkna med när dem ser helt annorlunda ut. Annars tycker jag att burka är okej. Och de länder som dessa kvinnor kommer ifrån, där är oftast religionen så himla stark och livsviktig. Här i Sverige skulle vi aldrig förstå eftersom att Sverige är ett ganska fritt land och här finns det jättemycket olika religioner. Men i vissa länder finns det bara "den ända rätta" religionen och då har kvinnorna egentligen inte något val. Och de kvinnor som inte tycker att burka och att bli nedtryckta är okej, ja dem blir mördade.



Jag tycker att vi kräver alldeles för mycket av våra invandrare! Vi kan aldrig ana vad de har sett, varit med om och tvingats göra för att överleva. De vill antagligen inte ens vara i Sverige, de vill väl hem till sitt hemland och sin familj. Men det går inte och då blir de tvingade att bo och leva här. Om du blev tvingad att flytta till Irak, få lämna dina familj och släkt, lämna ditt hus och hela ditt liv. Skulle du då bara ta seden dit du kommer?

Postat av: caroline

Tycker att det är helt upp till var och en om de vill ha burka på sig eller inte. Detta är så typiskt sverige där ingen ska vara annorlunda och ingen ska sticka ut. Jag tycker att det tankesättet är fruktansvärt trångsynt. Tror knappast att att någon vrider på huvudet när du, jag eller de flesta människor i sverige går förbi dem på gatan. Tragiskt att man ska behöva vara som alla andra för att passa in.

2010-02-12 @ 14:16:08
URL: http://ckonradsson.blogg.se/
Postat av: Sara

"men vi bor i sverige" har du skrivit, vilket är en intressant mening många använder för att vända sig emot andra religioner, dock glömmer många bort att detta land har religions frihet. Sen att prata med någon längre bak i kön är fel, dock inte att dom gör det på sitt språk, pratar inte du Svenska om du är utomlands med dina kompisar?

2010-02-12 @ 17:26:32
URL: http://saravidman.blogg.se/
Postat av: Therese-Alicias mamma

Jag tycker som dig, Emma! Visst, man undrar ju alltid vem som döljer sig under den där burkan. Och jag tittar alltid lite extra på såna som bär det. Men samtidigt är alla människor lika mycket värda, men man kan inte låta bli att undra :)

Och bara för att man tycker så som vi, så är man inte rasist för det. Men andra uppfattar ju det som om man är det. Precis som du säger så är det fritt att tycka precis som man vill, det är ett fritt land!



Puss på dig gumman<3

2010-02-12 @ 18:35:11
URL: http://youremyangel.blogg.se/
Postat av: Celina

JÄVLA RASIST EMMA!!!



Neeeeeeeeeeej, jag bara skoja. Hoppas att ni får en mysig helg hos din mammi :) Kram



2010-02-12 @ 18:50:52
URL: http://raow.blogg.se/
Postat av: veronika

Detta samtalsämne har jag haft MÅNGA diskussioner i, och jag tycker att det är helt FEL att Kvinnor bär burka och speciellt här i Sverige! "Ta seden dit man kommer" som det så fint kallas. Att bära slöja anser jag är helt ok men att gömma sig bakom en burka? Så jävla förnedrande för kvinnan bakom denna "mask". Jag har stor förståelse varför inte burka är tillåtet bland vissa yrkesgrupper, då speciellt bland lärare.

2010-02-12 @ 22:36:45
URL: http://veronikanordberg.blogg.se/
Postat av: Nelly

Det här ämnet är extremt omdiskuterat.



Jag tycker att burka är bra, så länge man själv har gjort valet att bära den. Det är helt fel om kvinnor ska tvingas till det, men om det är självvalt så tycker jag att vi inte har anledningar att stirra extra. Jag har träffat tjejer som bär burka för att de känner att de kommer närmare sin gud, Allah, då.



Jag säger inte att du är rasist (och jag tycker inte att det är konstigt att din dotter stirrar, då hon inte är van vid detta), men för guds skull, säg inte att "det ser läskigt ut". För det låter rasistiskt, även om du inte menar det så.

2010-02-14 @ 20:55:39
URL: http://kulturgeisha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0